atiye rep1 2

راهنمای خرید صفحه دیسک خودرو+زمان تعویض صفحه دیسک

خرید صفحه دیسک به یکی از دغدغه های رانندکان تبدیل شده است . ما در خودرو به وسیله ای نیاز داریم تا یک اصطکاکی بین موتور خودرو (که منبع تولید نیرو است) و جعبه دنده ماشین به وجود آورد که راننده در زمان نیاز بتواند این اتصال موتور و جعبه دنده را از هم جدا کند؛ به این معنی که موتور خودرو روشن باشد ولی چرخ دنده ها نچرخند و ماشین حرکت نکند! کلاچ این وظیفه را انجام می دهد.

دیسک و صفحه یکی از اجزای کیت کلاچ است که اصلی ترین قسمت گیربکس است و کیت کلاچ خود شامل بلبرینگ کلاچ، دیسک و صفحه است.

زمانی که نیروی موتور به چرخ ها منتقل می شود، دیسک و صفحه اولین قطعه ای است که تحت تاثیر قرار می گیرد و به همین خاطر است که بیشترین فشار را متحمل می شود و تبدیل به یکی از قطعات مصرفی خودرو تبدیل می شود.

اگر با خرابی یا فرسودگی صفحه دیسک مواجه شده اید و قصد تهیه این قطعه را دارید، قطعا با انواع مختلفی از صفحه دیسک ها مواجه شده اید که با قیمت های مختلفی در بازار موجود هستند.

اما اینکه چه قطعه ای را بخریم تا عمر بیشتری داشته باشد و قطعه خوبی باشد، بین این همه تنوع کار سختی است.

اما نگران نباشید ما به شما نکات مهم و کاربردی در مورد خرید انواع دیسک و صفحه را در اختیارتان قرار می دهیم. پس این مطلب را از دست ندهید.

عملکرد دیسک و صفحه

دیسک و صفحه یک نوع نیست و در انواع مختلفی وجود دارد؛ از جمله: تک صفحه ای، جفت صفحه ای، خشک، روغنی و اتوماتیک.

اگر می خواهید بدانید که انتقال نیرو توسط دیسک و صفحه چگونه و چرا صورت می گیرد، مطلب زیر را از دست ندهید.

  1. برای وارد شدن گشتاور کافی به بقیه بخش هایی که در به حرکت درآوردن خودرو در همان لحظه ابتدایی شروع حرکت، لازم است.
  2. کلاچ با قطع کردن ارتباط پیشرانه از موتور به سایر بخش ها تعویض دنده را آسان تر می کند.
  3. زمان راه افتادن پیشرانه باید نیروی گشتاور قسمت های دوار را به کمترین میزان رساند.

صفحه کلاچ به همراه رویه هایش به ورقی از جنس فولاد پرچ می شود و این ورق فولادی به کمک فنر پیچشی حرکتی دورانی را انتقال می دهد.

هنگام خرید دیسک و صفحه کلاچ چه نکاتی را رعایت کنیم؟

نکاتی که در این بخش در مورد خرید دیسک و صفحه به شما می گوییم را به خوبی به خاطر بسپارید تا انتخاب درستی داشته باشید.

خرید صفحه دیسک خودرو

راهنمای خرید صفحه دیسک و صفحه کلاچ خودرو

میزان نرمی دیسک و صفحه کلاچ

نرم بودن کلاچ اولین چیزی است که باید در خرید دیسک و صفحه در نظر داشته باشد؛ پس بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که با کیفیت باشد و از فنر های دوبل یا پری دامپر در آن ها استفاده شده باشد.

بلبرینگ کلاچ

این قسمت به قدری اهمیت دارد که اگر کیفیت نامطلوبی داشته باشد، شما به هنگام تعویض باید هزینه کامل تعویض یک دیسک و صفحه را به مکانیک پرداخت کنید. پس حساسیت زیادی در این زمینه به خرج دهید.

اصل و اورجینال بودن

اصل بودن یک کالا تا حدودی ضامن عمر طولانی آن کالا است و باید اصالت و اورجینال بودن آن بسیار مورد اهمیت قرار بگیرد.

برای آن که از اصالت و اورجینال بودن کالای مورد نظرتان مطمئن شوید، به پلمپ جعبه و قطعات مورد نظر و آرم و لوگوی شرکت تولید کننده آن توجه کنید. اگر کمی حواستان جمع نباشد، طعمه محصولات فیک و تقلبی خواهید بود.

کیفیت فنر

کیفیت فنر هم یکی از فاکتور هایی است که باید در هنگام خرید صفحه دیسک در نظر داشته باشید و دقت و توجه کافی را صرف کنید. فنر های ضعیف عمر کوتاهی دارند و شما خیلی زود مجبور می شوید تا دوباره صفحه جدیدی بخرید.

بهترین گزینه موجود در بازار اکنون، فنر های مارپیچی هستند که به صورت دوبل به هم اتصال پیدا کرده اند.

انتخاب برند درست

از برندهایی خرید کنید که امتحان خودشان را پس داده اند و برای این منظور بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت کنید و به کمک آنان بهترین ها را از بین محصولات فرانسوی، کره ای و آلمانی انتخاب کنید.

قیمت دیسک و صفحه کلاچ

اگر بازهم تنوع انتخابی دارید و نمی دانید چگونه انتخاب کنید، بهتر است فاکتور هزینه را در نظر بگیرید و در دامنه مشخصی از قیمت دیسک و صفحه کلاچ انتخاب کنید.

بهتر است از محصولات ارزان استفاده نکنید.

چگونه از دیسک و صفحه کلاچ مراقبت کنیم؟

بهتر است پایتان را به صورت ثابت روی کلاچ قرار ندهید و اگر مجبور به این کار نشوید، پایتان را سمت چپ قرار دهید.

در هنگام روشن کردن ماشینتان از وضعیت خلاص بودن آن اطمینان حاصل کنید.

وقتی می خواهید کلاچ بگیرید، ابدا پدال گاز را فشار ندهید.

کلاچ را زود یا دیر رها نکنید.

به ماشینتان شتاب ناگهانی ندهید.

دیسک و صفحه کلاچ را چه زمانی عوض کنیم؟

با وجود مراقبت های شما از دیسک و صفحه باز هم به تعویض دیسک و صفحه نیاز است. اگر شما در جاده رانندگی می کنید، احتمالا حتی بعد از 100-200 هزار کیلومتر هم نیازی به تعویض دیسک و صفحه نداشته باشید؛ اما خب می دانید که رانندگی در سطح شهر متفاوت است، خصوصا در شهرهای شلوغ و پر ترافیک!

کلاچ و ترمز های پشت سر هم در سطح شهر از عمر صفحه و دیسک کم می کند. اکثر ماشین هایی که در بازار ایران وجود دارند، عموما زیر 45 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دیسک و صفحه پیدا نمی کنند.

اما اگر بخواهیم در مورد یک کیت کلاچ خوب صحبت کنیم، باید بگوییم که عمری بین 50 تا 70 هزار کیلومتر دارد.

در این بخش ترفند هایی را به شما می گوییم تا بدانید که چه زمانی دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنید.

  • خودرویتان را در دنده یک قرار دهید و بعد کلاچ را رها کنید. اگر موتور و اتاق خودرو به لرزه نمی افتد، نیازی به تعویض دیسک و صفحه کلاچ نیست؛ اما اگر این لرزه را احساس کردید، باید به فکر تعویض کردن صفحه دیسک باشید.
  • دومین اقدامی که می تواند کمک کند تا بفهمید زمان تعویض دیسک و صفحه رسیده است، این است که ماشین را در دنده دو قرار دهید، اگر حرکت کرد بدانید که باید نسبت به تعویض دیسک و صفحه اقدام کنید، اما اگر ماشین خاموش شد، نیازی به تعویض نیست.
  • زمانی که در سربالایی هستید و ماشین به اصطلاح نمی کشد و نیاز به تعویض دنده سنگین دارد، نسبت به خرید و تعویض صفحه کلاچ اقدام کنید.
  • وقتی به خودرو گاز می دهید، شتاب ندارد و به سختی می توانید دنده عوض کنید.
image 1 2

راهنمای خرید صفحه دیسک خودرو

دیسک و صفحه کلاچ چه مشکلاتی را ممکن است تجربه کند؟!

  • گاهی ممکن است از کلاچ بوی سوختگی حس کنید.
  • گاهی فشاری فراتر از استاندارد به مجموعه وارد می شود که برای دیسک و صفحه خودرویتان مشکلات و ایراداتی را در پی خواهد داشت.
  • سوختن لنت صفحه کلاچ یکی دیگر از مشکلاتی است که برای دیسک و صفحه رخ می دهد.
  • سر خوردن کلاچ را شنیده اید؟ یکی از ایرادات شایعی است که ممکن است برای دیسک و صفحه رخ دهد.
  • فنر خورشیدی دیسک و صفحه ایراد پیدا کند.
  • اگر فلایویلتاب داشته باشد و بیرون از مرکز چرخش داشته باشد، دیسک و صفحه کلاچ شما دچار ایراد می شود.
  • زمانی که صفحه کلاچ شما دچار ساییدگی بیش از اندازه شود، دیسک و صفحه کلاچ ایراد پیدا می کند.
  • تا به حال سفتی سیم کلاچ را تجربه کرده اید؟ این مورد هم یکی از ایرادات دیسک و صفحه است.
  • کلاچ هم حرف میزند! اگر از کلاچ صدایی شنیدید، بدانید که اعلام ایراد دیسک و صفحه است.
  • زمانی که لنت های صفحه کلاچ فرسوده می شوند، باید بدانید که ایراد از دیسک و صفحه است.
  • اگر دیسک و صفحه ایراد پیدا کند، انگشتی ها از حالت تنظیم خارج می شوند.
  • عدم خلاصی کلاچ از ایرادات دیگر دیسک و صفحه به شمار می رود.
  • یکی دیگر از ایراداتی که به دیسک و صفحه وارد می شود، این است که فنر ها ضعیف می شوند و کارایی خوددشان را از دست می دهند.
  • بلبرینگ ها دچار فرسودگی می شوند و نیاز به گریس کاری پیدا می کنند.

توصیه ما به شما

خودرو نیاز به مراقبت دارد و باید حواستان به تمامی قطعات خودرویتان باشد تا لذت رانندگی را تجربه کنید.

نکاتی که به شما برای مراقبت از دیسک و صفحه گفتیم، بهتر است حتما رعایت کنید و عمر صفحه کلاچ خودتان را افزایش دهید.

نکاتی که گفته شده، عمر قطعات شما را افزایش می دهد و به این معنی نیست که با رعایت کردن این موارد قطعه شما دیگر خراب نخواهد شد!

اگر با توجه به ترفند هایی که به شما گفتیم، متوجه شدید که نیاز است تا دیسک و صفحه را تعویض کنید، بهتر است پس از مشورت با مکانیک و فهمیدن قطعه مناسب خودرویتان، از سایت های معتبر برای خرید بهترین دیسک و صفحه اقدام کنید.

ما در کنار شما هستیم تا علاوه بر مشاوره در زمینه انتخاب قطعه مناسب، بهترین قطعه موجود در بازار را به دست شما بسپاریم.

چگونه قطعات خودرو تقلبی را تشخیص دهیم؟
بررسی شرایط خرید حضوری و خرید اینترنتی لوازم یدکی خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 1 = 7

ناوبری

سبد خرید من

بستن
Viewed

Recently Viewed

Close

خوش آمدید !

حریم خصوصی ثبت نام سیاست حفظ حریم خصوصی.

قبلا ثبت‌نام کرده‌اید؟

مشاهده سریع

بستن

دسته بندی ها

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟